maanantai 12. toukokuuta 2014

Opinnäytetyö

Toyotan takalokasuojan häivytys

vaurio: pieni naarmuntapainen painauma

alue hiottiin ja vaurio kitattiin. Kitti hiottiin P180->P240->P320->400               
  
                   
. Kittauksessa käytettiin erivärisiä kittejä eri kittauskerroilla jotta kiteistä näkee jos joku kohta ylempänä/alempana.
kittikohta pohjamaalattiin tummanharmaalla spraypohjamaalilla,joka hiottiin vesissä. vain lakattavat kohdat hiottiin P1000 ja karhunkielellä

takalokasuoja peiteltiin siten että reunimmaisena on paperi. Ruiskuttaessa alueelle vedettiin ensin standoxin color blend, jotta väri varmasti häipyy. Vesimassa ruiskutettiin sitten colorblendin päälle. Lakka vedettiin koko alaosaan ja häivytettiin ylös palkkiin. Lakan häivytyskohtaan vedettiin sprayhäivytysohentajaa. Lakkahäivytys kiillotettiin.



killoittamatoin lakkahäivytyksen raja






 

 Mersun ylimaalaus


etupuskurista hiottiin kaikki kiveniskut ja naarmut,
puskuriin vedettiin hiomaväri.

etupuskuri lakattuna


Konepellin kiveniskut kitattiin ja hiottiin. Keskeltä epäkeskolla, reunoilta käsin. Konepelti vedettiin hiomaväriin. Mersusta ei löytynyt ruostetta ja vain muutama pikkuinen lommo, mitkä sitten kitattiin ja hiottiin.
Hiottuna ja peiteltynä kammiossa

vesivärissä

Lakkaan tuli vaakapinnoille niin paljon roskia, että päätettiin lakata uudelleen. Muutama puhki hiottu kohta häivytettin vesivärillä ja lakkaa laitettiin vain yksi paksu kerros.
Lopullinen lakkaus.



Takapuskuri oli uusi, joten se hiottiin vain softilla mataksi
. Pikkuosia kuten listoja hiottiin myös softilla, pahimmat kiveniskut
ja suorat pinnat hion epäkeskolla.



 

Volvon etupuskuri



toinen puoli puskurista oli aivan täysin halkeillut,
joten se piti hioa muoville asti.
Muoville asti hiottuihin kohtiin tuli muovin pohjustusaine ennen hiomaväriä.
Hiomaväri hiottiin ensin lossilla P320
ja sitten epäkeskolla P400

toisella puolella muutama isompi naarmu, joten kittasin ja hion ne.